Aanspreekpunt Persoonlijke Integriteit

Als club dragen we persoonlijke integriteit zeer hoog in het vaandel. Sport en in dit geval voetbal bij KFC De Kempen mag niet alleen een gezonde en leuke hobby zijn, het moet ook voor elk individu op een veilige en prettige manier aanvoelen.
Daarom vinden we het belangrijk dat iedereen die is aangesloten bij onze club hier graag is en zich ook goed in zijn of haar vel voelt. Onze club moet een plaats zijn waar kinderen en jongeren veilig kunnen sporten en waar plezier wordt gemaakt en waar iedereen in een aangenaam sportklimaat goed kan samenwerken.

Bij KFC De Kempen zorgen we daar samen voor: elke speler, ouder en medewerker. We willen dat zowel volwassenen als jongeren voor elkaar respect opbrengen en de grenzen van anderen aanvaarden. Om die reden is er bij onze club geen plaats voor pestgedrag, racisme, geweld of ongepast (seksueel) gedrag.

Als club zijn we er ons van bewust dat het overschrijden van een grens in het kader van de persoonlijke integriteit, kan gebeuren. Daarom dat de club beroep doet op een Aanspreekpunt Persoonlijke Integriteit (API).

Wat is een API?

Een Aanspreekpunt Persoonlijke Integriteit (API) is een laagdrempelig aanspreekpunt waarbij sporters, hun ouders, begeleiders of andere betrokkenen terecht kunnen met een vraag, een vermoeden of een klacht over pesten, (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, fysiek of psychisch geweld, discriminatie, chantage….

Waarom een API?

We zien het als voetbalclub als onze verantwoordelijkheid om te waken over bescherming van onze leden. Nog te veel incidenten van grensoverschrijdend gedrag worden niet tijdig opgemerkt en aangepakt. Het is dan ook belangrijk om binnen de club aandacht te hebben voor een cultuur van openheid en veiligheid en waar iedereen het gevoel heeft dat men moeilijke situaties of incidenten van grensoverschrijdend gedrag kan melden.
Het installeren van een Club API maakt het voor iedereen duidelijk waar hij of zij met een melding terecht kan, en verzekert een duidelijke en kordate opvolging van incidenten

Taken van een API

De API luistert naar de vraag of het verhaal en verwijst de melder door wanneer nodig of verleent advies bij de mogelijke vervolgstappen, zonder zich inhoudelijk in de zaak te verdiepen of aan waarheidsvinding te doen.

De taken van de API zijn:
• Aanspreekpunt en eerste opvang
• Coördinatie van de interne procedure en doorverwijzing
• Preventieactiviteiten en ondersteuning

Wie is onze API?

Bob Boogaers
Opleiding gevolgd bij Voetbal Vlaanderen
api@fcdekempen.be0479/66.23.94

We verwachten dat spelers, ouders, net als trainers, afgevaardigden en bestuursleden van de club een voorbeeldrol opnemen en andere kinderen, ouders en medewerkers van onze club op een positieve wijze ondersteunen en negatief gedrag achterwege laten. We rekenen erop dat iedereen wil en zal meewerken aan een KFC De Kempen als toonbeeld van een toffe voetbalclub waar iedereen zich thuis voelt.