K.B.S.K. Retie - KFC De Kempen A 2 - 4

De Kempen moest zonder de geschorste Gielis aan de slag in Retie voor de derby die op veel belangstelling kon rekenen. Kempen-keeper Verbist had niet eens bepaald een drukke namiddag, wat evenwel niet belette dat geel-blauw na een half uur al tegen een 2-0 achterstand aankeek.
Het eerste gevaar in de wedstrijd kwam van bezoeker Dierckx die dreigde in de korte hoek. Nadien belandde het schot van Swaans centraal in de armen van thuisgoalie Leenaers. Het antwoord van Retie volgde met een aanval waarbij Helsen door stak tot bij Noeyens die Verbist tot een redding dwong. De corner die er op volgde werd door thuisverdediger Roos tegen de netten gekopt en het stond 1-0. Aan de overkant werd de kopbal van bezoeker Verheyen uit doel gekopt, en wanneer Dierckx Swaans in stelling bracht, schoot laatstgenoemde niet krachtig genoeg op doel. Bij een andere tussenkomst van Swaans bracht keeper Leenaers simpel redding. Mogelijk was de slechte staat van het veld er de oorzaak van, maar Demba vergat bij een wenkende kans de gelijkmaker te scoren. Wanneer Vos uit de draai op doel schoot, moest Verbist voor De Kempen met zijn redding opnieuw een corner toestaan. De thuisploeg verdubbelde hierbij zijn voorsprong nadat Noeyens binnen kopte. Demba legde zijn belager meermaals het vuur aan de schenen, en wanneer één van zijn voorzetten werd ontzet in de voeten van Dierckx, schoot de bezoekende spits centraal op de doelman. De balvaardige Demba kreeg even later het leer toegespeeld van Dierckx, slalomde in zijn gekende stijl naar binnen en trof dan raak. En met deze aansluitingstreffer hadden we weer een wedstrijd. Thuisspeler Helsen mikte naast de kruising, en Breugelmans zag zijn vrije trap gestopt door Verbist.
Net zoals in de eerste helft, bleef ook na de koffie het betere combinatievoetbal van De Kempen komen. Trommelen kon ietwat onorthodox nog op doel besluiten, maar zag de bal voorlangs buiten dwarrelen. Een hard werkende Kocak bracht met een subtiel hakje in de zestien Maes in stelling. De bal werd keurig voor doel gebracht waar Dierckx met een gekraakt schot Leenaers het nakijken gaf. De bezoekers dreven de druk nog wat op, en bij Retie was het pompen of verzuipen. Het vizier van Trommelen stond slecht gericht, en bij de acties van Demba ontstond er in de achterste geledingen van de thuisploeg vaak paniek. Roos keek tegen een rode kaart, wanneer hij als laatste verdediger Dierckx foutief onderuit haalde. Met tien tegen elf begon het voor Retie met de minuut moeilijker te worden. Kempen-verdiger Vanhoof rukte mee naar voor en gaf een knappe assist aan Dierckx. Met een heerlijk geplaatste trap van uit de tweede lijn, bracht de bezoekende spits zijn ploeg op voorsprong. In een rommelige fase voor de kooi van Leenaers ontstond er paniek, en De Kempen kon net niet de 2-4 scoren. Een lokale vrije trap werd door de ingevallen Geudens aan de tweede paal naast gekopt. Bezoeker Swaans haalde krachtig uit met een volley die uiteen spatte op de kruising. In de 79' werd de doorgebroken Demba foutief in de zestien onderuit gehaald. Van op de stip bracht Dieckx de 2-4 op het scorebord. In de slotfase van de wedstijd trok Dierckx met de bal aan de voet alleen op doel. Leenaers voorkwam met een goede tussenkomst de 2-5.
Met een verdiende overwinning trok De Kempen na een genietbare wedstrijd huiswaarts met de driepunter.

FC De Kempen: Verbist, Vanhoof, Bellens, Kocak, Govers, Swaans (81' Brouwers), Demba, Dierckx (88' Verschueren), Maes (85' Goethaert), Verheyen, Trommelen

Doelpunten: 16' Roos 1-0, 30' Noeyens 2-0, 33' Demba 2-1, 63' Dierckx 2-2, 67' Dierckx 2-3, 79' Dierckx 2-4 (pen.)
Gele kaarten: Breugelmans, Vanhoof
Rode kaarten: Roos